Szmog Budapesten

Nem rossz az irány, csak hiányzik a dugódíj

Új stratégia érvel a dugódíj mellett – hamarosan az Országgyűlés elé kerülhet a második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács véleménye szerint az irány jó, bár a dugódíjhoz hasonló szankciókat hiányolják.

Tovább

Forgalom, autók, természet

A kipufogógáz is jelentősen rontja a levegő minőségét

Szakértők szerint egyáltalán nem szabad lebecsülni a közlekedés hatását a levegőminőségre még a téli időszakban sem. Ennek egyik oka, hogy minél közelebb van valaki egy szennyezőforráshoz, általában annál nagyobb szennyezés éri, hiszen a légszennyező anyagok a kibocsátási helytől távolodva rohamosan hígulnak. Tehát a nagyobb forgalmú utak mentén a közlekedési eredetű légszennyezés az átlagosnál jóval erősebben éri az embereket. Ebbe a szennyezésbe pedig beletartozik a dízeljárművek kipufogógáza, amely az Egészségügyi Világszervezet…

Tovább

Országgyűlés

Az Országgyűlésen múlik a dugódíj bevezetése

Jogszabály tiltja, hogy a főváros dugódíjat vezessen be, és amíg ez a szabály él, felesleges beszélni is róla – mondta Tarlós István főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. “Nem lesz dugódíj a fővárosban – jelentette ki Tarlós István. – A Magyar Országgyűlés hozott egy olyan jogszabályt, amely fogalmilag kizárja a dugódíj bevezethetőségét. Számunkra a történet véget ért, amíg ez a jogszabály él. A Fővárosi Önkormányzat nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó. Amíg…

Tovább

A Lánchíd üresen

Mégis jön a dugódíj 2017 végén?

A nyári szünet előtti utolsó Budapestinfón szóba került a fővárosi dugódíj kérdése is. Tarlós ebben az ügyben a kormányra vár. A főpolgármester szerint ebben van két szigorú adottság, amelyektől nem lehet eltérni. Először is, a behajtási díjat 2006-ban az előző városvezetés – eredetileg 2013-ra – vállalta, az EU nem is tekint el tőle. A másik adottság, hogy a parlament hozott egy olyan most is érvényes jogszabályt, ami kizárja a dugódíj…

Tovább

Belváros autókkal (Bp.)

Szakemberek a dugódíjról

Egy márciusi, dugódíjról szóló rendezvényen a szakemberek a bevezetés feltételeiről, a fővárosi közlekedés helyzetéről és lehetséges jövőjéről, az átláthatóság fontosságáról cseréltek eszmét. LMP Csárdi Antalnak, a Lehet Más a Politika budapesti képviselőjének véleménye szerint gyökeres mértékű forgalomcsökkentésre van szükség a fővárosban, és dugódíjra, melynek bevezetésének feltételeit viszont először meg kell teremteni: olyan minőségű tömegközlekedés megvalósítására van szükség, hogy az egyszeri ingázó is úgy érezze: jobban megéri használni, mint autóval a…

Tovább

2017-től Budapesten

2017-től tényleg jöhet a behajtási díj

A főpolgármester a Magyar Nemzetnek adott interjúban kifejtette: a közszolgáltatók az önkormányzati ciklus végéig, azaz 2019-ig a főváros tulajdonában maradnak, az agglomerációs közlekedés finanszírozását a kormány januárig visszamenőlegesen oldja meg. Tarlós István többek között a behajtási díjról és a 3-as metró felújításáról is beszélt. A közszolgáltató cégek 2019-ig a főváros tulajdonában maradnak: Tarlós szerint Orbán Viktor tartja a szavát, így a kéményseprő cég is marad, és a turisztika tervezett központosításába…

Tovább

Mire számíthatunk?

Milyen hatásai lesznek a behajtási díj bevezetésének?

Idén év végére különleges meglepetéssel készül a budapesti önkormányzat: a hírek szerint 2016 őszén vagy utolsó hónapjában bevezetésre kerül a budapesti dugódíj. A dugódíjjal kapcsolatban Tarlós István minden megnyilatkozását úgy kezdi: a dugódíj bevezetését Demszky Gábor vállalta. A jelenlegi főpolgármester hozzá szokta még tenni: a dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s finanszírozásának ellentételezése. Vagyis Brüsszel azért adott elképesztő mennyiségű pénzt a 4-es metró megépítésére, mert a városvezetés megígérte: bevezeti a…

Tovább

2016

Hivatalos: 2016 végétől dugódíj

Az elmúlt években számtalan különböző időpontra tették a dugódíj bevezetését. Már 1990 után szóba került, hogy dugódíjra lenne szükség Budapesten, de akkoriban még csak a közlekedésmérnökök, településfejlesztők foglalkoztak a kérdéssel. Demszky Gábor főpolgármester az utolsó ciklusában jelentett be az Európai Mobilitása Hét megnyitóján, hogy a dugódíj bevezetését 2011 körülre tervezi. Végül az elképzelésből hamvába holt, ahonnét főnixmadárként támadt fel a 4-es metró szerződésének megkötésekor. A szerződés részeként a főváros kötelezte…

Tovább

Megúszhatjuk-e a behajtási díjat?

A behajtási díjnak elméletileg és az EU-val megkötött szerződések szerint már 2013 óta léteznie kellene Budapesten, azonban Tarlós István folyamatosan tologatja a bevezetést. A város vezetője minden tekintetben hátra mutogat, ha a 4-es metróról vagy a dugódíjról van szó, mégpedig nem egészen jogtalanul. Demszky Gábor már 1990-ben (!!!) a 4-es metróval kampányolt, amely ígéretének soha nem tudott eleget tenni. Végül az EU-ból érkező támogatással sikerült megépíteni az azóta is szinte…

Tovább

Ennyit konkrétum tudható a dugódíjról

Konkrétumokat sajnos csak a múlttal kapcsolatban ismerünk. A dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s támogatásának feltétele volt. Brüsszel csak úgy volt hajlandó támogatni az építkezés költségeit, ha a főváros megígérte, hogy az autósokat rá fogja kényszeríteni a metró használatára. Ennek kiváló módja lehet a dugódíj, ahogyan arra világszerte több (összességében meglepően kevés, húsz alatti!) városban van már példa. A budapesti dugódíj azonban a szakértők meglátása szerint minden más dugódíjtól különbözni…

Tovább