Román autók

Bukarestben már megegyeztek a dugódíjról

Románia, és elsősorban Bukarest és annak agglomerációja autóvásárlási kedve ugrásszerűen megnőtt, ámbár az is igaz, hogy a fővárosi autósok háromnegyede tíz évnél öregebb kocsikat vásárol.

Ennek természetesen meg is vannak a légszennyezettségi következményei, ezért a fővárosi közgyűlés fontos lépésre szánta el magát.

Mely autókra vonatkoznak a szigorítások?

Romániában 2017 óta folyamatosan gyarapszik a használt autók vásárlási kedve, és mivel a kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami drágábbá és nehezebbé tette a környezetre káros autók beszerzését és forgalomba helyezését, így a légszennyezettségi szint egyre romlik, olyannyira, hogy Gabriela Fiera főpolgármester tudomása szerint Bukarest már a hatodik legszennyezettebb levegővel bíró európai nagyváros.

Ezért mindenképpen lépéseket kell tenniük ennek orvoslása céljából. A közgyűlés ezért megszavazta, hogy 2020. január 1-től nem hajthatnak be Bukarest belvárosába azon gépjárművek, amelyeknek a légszennyezési besorolása az Euro 3-as szabvány alatt helyezkedik el. Ez azonban csak a kezdet, a csütörtöki közgyűlés ugyanis ezzel a lendülettel arról is döntött, hogy 2022-től Bukarest teljes területéről ki lesznek tiltva ezen gépjárművek, vagy legalábbis fizetniük kell azért, hogy behajthassanak a románok fővárosába.

Mekkora összeget kell fizetniük az autósoknak?

Az autók általi légszennyezettséget azonképpen kívánják csökkenteni, hogy az autójuk légszennyezésének mértékétől függően a sofőröknek oxigén-matricát kell vásárolniuk.

A légszennyező autók közül a legkíméletesebb az Euro 3-as szabvány, az ő matricájuk lesz így a legolcsóbb, egy napi behajtás 5 lejbe fog kerülni a román népnek (346 forint), azonban lehetőségük lesz az éves matrica megvásárlására, ami miatt 700 lejjel (48 500 forint) kell számolniuk az autósoknak.

A legkárosabb autók a non-Euro kategóriájába tartoznak, ezeknek tulajdonosainak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ugyanis az ő éves matricájuk 1900 lejbe (131 ezer forint) kerül majd.

Emellett arról is szavaztak, hogy 2021-től már az Euro 4-es kategóriába tartozó autókkal rendelkező lakosokat is matricavásárlásra kötelezik.

A közgyűlés eredeti terve az volt, hogy csak a Bukarest övezetén kívül forgalomba helyezett autósok behajtását érintik a szigorítások, ezt az ötletet azonban igen hamar elvetették, és mára már az lett a határozat, hogy minden olyan fővárosi autósnak oxigén-matricát kell vásárolnia, akinek az autója légszennyezési besorolása ezt indokolttá teszi.

És mi a helyzet Budapesten?

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ volt vezérigazgatója is megosztotta ezt a hírt a közösségi oldalán, aki szerint a budapestiekre is ez a sors vár, a kérdés már csak az, hogy mikor kerül itt is bevezetésre a rendszer.

Budapest új baloldali főpolgármestere a kampányában még arra tett ígéretet, hogy a lakosság népszavazással eldönti, hogy szeretne-e fizetni dugódíjat, de a megválasztását követő napokban már arról beszélt az ATV-ben, hogy így vagy úgy, de mindenképpen be kell vezetni a dugódíjat.

Budapest korábbi főpolgármestere, Tarlós István egyébként szintén gondolkodott egy hasonló konstrukción, ő azonban ezt nem dugódíjnak nevezte, hiszen a díj a fővárosba bejáró autósokat érintette volna és nem Budapest lakosságát, ezért ő behajtási díjként emlegette. Tarlós tervei szerint ez 2023-ban került volna bevezetésre, ám az új főpolgármester minden bizonnyal hamarabb élni fog az új bevételi forrás bevezetésének lehetőségével.