A miért kell a dugódíj kérdésre kettős választ adhatunk. Budapest eddig egyedüli városként nem saját akaratából vezeti be a dugódíjat, hanem brüsszeli nyomásra. Az egyszerű választ tehát: azért van szükség a dugódíjra, mert ez EU ezt írta el a 4-es metró építésének támogatásáért cserébe.
Tulajdonképpen itt meg is állhatnánk a válasszal, hiszen a budapesti dugódíj bevezetését valójában semmi más nem indokolja. Fel sem merült korábban, mondjuk a 2000-es évek elején, vagyis nincs rá szükség. Azonban most, hogy mindenképpen be kell vezetnie a fővárosnak, mindenki azt keresi, hogy ha nem is indokolja semmi a dugódíj kirovását, milyen hatásai lesznek? Akár belső, akár külső kezdeményezésre vezeti be egy város, a hatások bizonyosan egyformák. A miért kell? kérdése helyett arra válaszoljunk, hogy milyen eredmények és hatások várhatók a dugódíjtól?
Több helyen kifejtettük, így itt csak röviden megismételjük: a dugódíj bevezetése mindenütt ugyanolyan pozitív és negatív következményekkel járt, ezeknek csupán a jelentősége vagy aránya térhet el egymástól. Negatív hatás például, hogy a dugókat nem megszünteti, csupán máshová koncentrálja a dugódíj. Szintén negatívum, hogy a rendszer kiépítése és működtetése sokba kerül a projektet elindító önkormányzatnak, napi használata pedig sokba kerülhet az autósoknak.
A pozitív hatások között kell említenünk a dugók és a légszennyezettség mérséklődését, a zsúfoltság csökkenését. A fizetős zónán belül javul a levegő- és az általános életminőség, a kirovó önkormányzat pedig jelentős bevételekhez jut, amelyeket infrastrukturális fejlesztésekre költhet. A dugódíj pozitív hozadéka a tömegközlekedés fejlődése is – elképzelhető, hogy az adószedő város ezt megpróbálja elmismásolni, azonban a társadalom felháborodása kikényszeríti a dugódíjból bejövő pénzek racionális elköltését. Ne feledjük: ahol bevezették a dugódíjat, ott mindenütt támogatta a lakosság. Azonban ez nem magának a dugódíjnak szólt, hanem a jól kidolgozott rendszernek. Nyilván bármilyen jó intézkedést be lehet úgy is vezetni, hogy végül nem ér célt, és mindenki ellene fordul.
Sajnos Magyarországon sok minden elromlik, amit más országok sikerein felbuzdulva importálni próbálunk, de reméljük, hogy a dugódíj rendszerének kialakításakor a szakértők és a döntéshozók körültekintően járnak el, és nálunk is olyan társadalmi elfogadottsága lesz a dugódíjnak, mint az összes többi helyen, ahol bevezették (talán Milánó lehet az egyetlen ellenpélda).