Jelentős felületet foglalnak el egy településen az utak. Az, hogy ezeket az utakat a gépkocsik használhatják, egyfajta közszolgáltatás, aminek a fenntartása pénzbe kerül.
Csakúgy, mint a vezetékes vízé, a szemétszállításé, a szennyvízelvezetésé. Az utóbbiakért már ma is fizetünk a használatuk arányában, és ezt természetesnek tartjuk. Ésszerű, hogy az útfenntartás költségeit is azok fizessék meg, és használatarányosan fizessék meg, akik közlekednek rajta.
Sajnos a közúti autóközlekedésnek vannak járulékos költségei, amit a robbanómotorok zaja, a belőlük kiáramló gázok és a fékek és a gumi kopásakor a levegőbe kerülő részecskék okoznak. A környezetszennyezés sok embert betegít meg, akiket gyógyítani, kell, és akiknek a betegség miatt csökken a munkaképességük. Úgy méltányos, ha mindezeket a költségeket az fizeti meg, aki okozta.
E két elv, a használó fizet és a szennyező fizet elvének érvényesítése végett kell bevezetni a városi útdíjat.
Közösségi szempontból a városi útdíj méltányos hozzájárulás az úthálózat fenntartásához, fejlesztéséhez, és az autó okozta környezetszennyezés, a járulékos károk enyhítéséhez.
Gyakorlati jelentősége is van az útdíjnak egy városban, ahol sokszor alig férnek el egymástól az autók. Azzal, hogy megfizettetjük a helyet, amit elfoglalnak, piaci alapra helyeztük a szolgáltatást, miáltal lehetővé válik a kereslet befolyásolása az árakkal. Ez történik a közlekedésben már ma is ott, ahol óradíjat kell fizetni a közterületi parkolásért. Ahol a település azt akarja, hogy ne maradjanak sokáig egy helyen a gépkocsik, magasabb óradíjat szed, mint máshol. Ezzel éri el például, hogy aki már elintézte az ügyét a polgármesteri hivatalnál, átadja a helyet valaki másnak. Az útdíj nagyságával befolyásolható a forgalom. Aki nem akarja megfizetni, az amikor teheti, nem ül autóba, hanem másfajta közlekedési módot választ, átadja a helyet a többieknek, akik így kényelmesebben tudnak haladni.
Alapvető szükségletünk a közlekedés. Dolgozni járunk, iskolába járunk, üzletekbe járunk vásárolni, étterembe, hangversenyterembe, diszkóba, színházba, moziba megyünk szórakozni. Sokan, sokáig azt gondoltuk, hogy minél többen teszik, tehetik meg ezeket az utakat autóval egy városban, annál jobban élnek benne az emberek. Ma már látszik, hogy nem így van. A város útjain nem fér el annyi gépkocsi, amennyivel minden utazás megtehető lenne. Vannak, akik saját autóval közlekednek, mások viszont gyalog, biciklivel, busszal, villamossal, tömegközlekedéssel. Sokan pedig hol így, hol úgy, alkalmanként választják ki a legjobb utazási módot. A városi útdíj azzal, hogy sokakat rábír a személygépkocsi helyett másfajta közlekedési mód választására, segít abban, hogy akik autóznak, azok ne akadályozzák egymást, csak annyi autó vegyen részt a forgalomban, amennyi elfér az utakon.
A kisebb forgalom, a folyamatos haladás eredményeképpen csökken a környezetszennyezés, a város élhetőbbé válik.
Dugó ellen városi útdíj!
Mitől függjön, mekkora legyen a városi útdíj?
Várható hatások
Útdíjkivetés és -beszedés a városban
Iroda: | 1085 Budapest, Üllői út 18. I. emelet 9/A |
---|---|
Levélcím: | 1465 Budapest, Pf. 1676 |
Telefon: | +36 1 411 0509, +36 1 411 0510 |
Mobiltelefon: | +36 20 411 8456 |
E-mail: | levego@levego.hu |
Weboldal: | www.levego.hu |