Mire számíthatunk?

Milyen hatásai lesznek a behajtási díj bevezetésének?

Idén év végére különleges meglepetéssel készül a budapesti önkormányzat: a hírek szerint 2016 őszén vagy utolsó hónapjában bevezetésre kerül a budapesti dugódíj. A dugódíjjal kapcsolatban Tarlós István minden megnyilatkozását úgy kezdi: a dugódíj bevezetését Demszky Gábor vállalta. A jelenlegi főpolgármester hozzá szokta még tenni: a dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s finanszírozásának ellentételezése. Vagyis Brüsszel azért adott elképesztő mennyiségű pénzt a 4-es metró megépítésére, mert a városvezetés megígérte: bevezeti a…

Tovább

2016

Hivatalos: 2016 végétől dugódíj

Az elmúlt években számtalan különböző időpontra tették a dugódíj bevezetését. Már 1990 után szóba került, hogy dugódíjra lenne szükség Budapesten, de akkoriban még csak a közlekedésmérnökök, településfejlesztők foglalkoztak a kérdéssel. Demszky Gábor főpolgármester az utolsó ciklusában jelentett be az Európai Mobilitása Hét megnyitóján, hogy a dugódíj bevezetését 2011 körülre tervezi. Végül az elképzelésből hamvába holt, ahonnét főnixmadárként támadt fel a 4-es metró szerződésének megkötésekor. A szerződés részeként a főváros kötelezte…

Tovább

Megúszhatjuk-e a behajtási díjat?

A behajtási díjnak elméletileg és az EU-val megkötött szerződések szerint már 2013 óta léteznie kellene Budapesten, azonban Tarlós István folyamatosan tologatja a bevezetést. A város vezetője minden tekintetben hátra mutogat, ha a 4-es metróról vagy a dugódíjról van szó, mégpedig nem egészen jogtalanul. Demszky Gábor már 1990-ben (!!!) a 4-es metróval kampányolt, amely ígéretének soha nem tudott eleget tenni. Végül az EU-ból érkező támogatással sikerült megépíteni az azóta is szinte…

Tovább

Ennyit konkrétum tudható a dugódíjról

Konkrétumokat sajnos csak a múlttal kapcsolatban ismerünk. A dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s támogatásának feltétele volt. Brüsszel csak úgy volt hajlandó támogatni az építkezés költségeit, ha a főváros megígérte, hogy az autósokat rá fogja kényszeríteni a metró használatára. Ennek kiváló módja lehet a dugódíj, ahogyan arra világszerte több (összességében meglepően kevés, húsz alatti!) városban van már példa. A budapesti dugódíj azonban a szakértők meglátása szerint minden más dugódíjtól különbözni…

Tovább

Bp. / Parlament / HU

Elkerülhetetlen a dugódíj bevezetése Budapesten

Az előzetes hírek szerint nagyjából egy megyei matrica árába fog kerülni egy év behajtási jogosultság. Tarlós István főpolgármester legújabb nyilatkozata szerint a dugódíj bevezetése elkerülhetetlen, mivel Brüsszel a 4-es metróra adott 180 milliárd forint támogatás fejében elvárta, hogy a város vezesse be a dugódíjat. Emellett az EU azt is megkötötte, hogy a fővárosban P+R parkolókat kell építeni az új metróvonalat használó ingázóknak. A támogatás fejében kért lépések részletei nem ismertek,…

Tovább

Mit tudunk eddig?

Mit tudunk a dugódíjról?

A budapesti dugódíj ötlete 1992-ben merült fel először. Akkor még csak szakértői szinten beszéltek a fizetős zóna bevezetéséről. A téma 1999-ben újra előkerült, de akkor is csak hatástanulmányok készültek, a bevezetésről vagy akár a dugódíj előkészítéséről nem esett szó. A VEKE egyesület 2000 után folyamatosan napirenden tartotta a dugódíj kérdését, de nem tudták tematizálni a közbeszédet. A fizetős zóna kijelölése szakértői viták tárgya maradt egészen addig, amíg Demszky Gábor a…

Tovább

Dugó reggel

Hatások

Hatástanulmányok híján nehéz megbecsülni, hogy a dugódíj bevezetése milyen hatással járna. Sajnos a közelmúlt budapesti közlekedési statisztikái annyira szórványosak, hogy azokra nem lehet alapozni. A 90-es és 2000-es években viszont még készültek alapos statisztikák, sőt olyan vizsgálatok is, amelyek a dugódíj lehetséges hatásait térképezték fel. Itt szúrjuk közbe, hogy elképesztő felelőtlenségre utal úgy bevezetni a dugódíjat, hogy semmilyen hatástanulmány nem áll a döntéshozók rendelkezésére. Még akkor is igaz ez, ha…

Tovább

Kitekintés - behajtási díj

Dugódíj a nagyvilágban 2.

Múltkori cikkünkben végignéztük a dugódíj történetét a legkorábbi időktől egészen 2013-ig. Most részletesebben kitérünk a két legjobban működő európai rendszerre, a stockholmira és a londonira. Stockholmban 2006-ban próbaüzemet tartottak. A hét hónapos periódus pozitív hatásait mi sem mutatja jobban, mint hogy népszavazást tartottak a dugódíjról, és a lakosság többsége támogatta annak bevezetését. Ehhez a pozitív környezeti hatások mellett bizonyára az is hozzájárult, hogy a stockholmi díj az ottani fizetésekhez képest…

Tovább

Dugódíj ellen

Ellenállás a dugódíjjal szemben

Kezdjük egy meglepő adattal. A világban jelenleg nincs még húsz olyan város sem, ahol az önkormányzat dugódíjat szed. Nem mondunk újdonságot, ha kijelentjük, hogy a világban 20-nál több olyan város van, ahol a rendszeres dugók, a szmog, a zajszennyezés komoly problémát jelent. A két premissza csak látszólag mond ellent egymásnak. Valójában arról van szó, hogy a dugódíjat sok helyen azért nem vezették be, mert merev ellenállásba ütköztek a díj támogatói,…

Tovább

Kitekintés - nemzetközi

Dugódíj a nagyvilágban 1.

A dugódíj immár 40 éves történelemre tekinthet vissza. A legkorábban Szingapúrban vezették be, bár az USA-ban (természetesen…) már 1963-ban megjelent egy tanulmány “Útdíj – a torlódások gyógyszere?” címmel. A 60-as években több szerző is foglalkozott a témával úgy az USA-ban, mint az Egyesült Királyságban. Szingapúr a tűrhetetlen közlekedési helyzet megoldására 1975-ben vezette be a dugódíjat. A siker azonnali volt és döbbenetes. A kis városállam fizetős területére behajtó autók száma 32500-ról…

Tovább