Bp. / Parlament / HU

Elkerülhetetlen a dugódíj bevezetése Budapesten

Az előzetes hírek szerint nagyjából egy megyei matrica árába fog kerülni egy év behajtási jogosultság. Tarlós István főpolgármester legújabb nyilatkozata szerint a dugódíj bevezetése elkerülhetetlen, mivel Brüsszel a 4-es metróra adott 180 milliárd forint támogatás fejében elvárta, hogy a város vezesse be a dugódíjat. Emellett az EU azt is megkötötte, hogy a fővárosban P+R parkolókat kell építeni az új metróvonalat használó ingázóknak. A támogatás fejében kért lépések részletei nem ismertek,…

Tovább

Mit tudunk eddig?

Mit tudunk a dugódíjról?

A budapesti dugódíj ötlete 1992-ben merült fel először. Akkor még csak szakértői szinten beszéltek a fizetős zóna bevezetéséről. A téma 1999-ben újra előkerült, de akkor is csak hatástanulmányok készültek, a bevezetésről vagy akár a dugódíj előkészítéséről nem esett szó. A VEKE egyesület 2000 után folyamatosan napirenden tartotta a dugódíj kérdését, de nem tudták tematizálni a közbeszédet. A fizetős zóna kijelölése szakértői viták tárgya maradt egészen addig, amíg Demszky Gábor a…

Tovább

Dugó reggel

Hatások

Hatástanulmányok híján nehéz megbecsülni, hogy a dugódíj bevezetése milyen hatással járna. Sajnos a közelmúlt budapesti közlekedési statisztikái annyira szórványosak, hogy azokra nem lehet alapozni. A 90-es és 2000-es években viszont még készültek alapos statisztikák, sőt olyan vizsgálatok is, amelyek a dugódíj lehetséges hatásait térképezték fel. Itt szúrjuk közbe, hogy elképesztő felelőtlenségre utal úgy bevezetni a dugódíjat, hogy semmilyen hatástanulmány nem áll a döntéshozók rendelkezésére. Még akkor is igaz ez, ha…

Tovább

Kitekintés - behajtási díj

Dugódíj a nagyvilágban 2.

Múltkori cikkünkben végignéztük a dugódíj történetét a legkorábbi időktől egészen 2013-ig. Most részletesebben kitérünk a két legjobban működő európai rendszerre, a stockholmira és a londonira. Stockholmban 2006-ban próbaüzemet tartottak. A hét hónapos periódus pozitív hatásait mi sem mutatja jobban, mint hogy népszavazást tartottak a dugódíjról, és a lakosság többsége támogatta annak bevezetését. Ehhez a pozitív környezeti hatások mellett bizonyára az is hozzájárult, hogy a stockholmi díj az ottani fizetésekhez képest…

Tovább

Dugódíj ellen

Ellenállás a dugódíjjal szemben

Kezdjük egy meglepő adattal. A világban jelenleg nincs még húsz olyan város sem, ahol az önkormányzat dugódíjat szed. Nem mondunk újdonságot, ha kijelentjük, hogy a világban 20-nál több olyan város van, ahol a rendszeres dugók, a szmog, a zajszennyezés komoly problémát jelent. A két premissza csak látszólag mond ellent egymásnak. Valójában arról van szó, hogy a dugódíjat sok helyen azért nem vezették be, mert merev ellenállásba ütköztek a díj támogatói,…

Tovább

Kitekintés - nemzetközi

Dugódíj a nagyvilágban 1.

A dugódíj immár 40 éves történelemre tekinthet vissza. A legkorábban Szingapúrban vezették be, bár az USA-ban (természetesen…) már 1963-ban megjelent egy tanulmány “Útdíj – a torlódások gyógyszere?” címmel. A 60-as években több szerző is foglalkozott a témával úgy az USA-ban, mint az Egyesült Királyságban. Szingapúr a tűrhetetlen közlekedési helyzet megoldására 1975-ben vezette be a dugódíjat. A siker azonnali volt és döbbenetes. A kis városállam fizetős területére behajtó autók száma 32500-ról…

Tovább