A Lánchíd üresen

Mégis jön a dugódíj 2017 végén?

A nyári szünet előtti utolsó Budapestinfón szóba került a fővárosi dugódíj kérdése is. Tarlós ebben az ügyben a kormányra vár. A főpolgármester szerint ebben van két szigorú adottság, amelyektől nem lehet eltérni.

Először is, a behajtási díjat 2006-ban az előző városvezetés – eredetileg 2013-ra – vállalta, az EU nem is tekint el tőle. A másik adottság, hogy a parlament hozott egy olyan most is érvényes jogszabályt, ami kizárja a dugódíj bevezetését. Ennek a kettős adottságnak van egy nagy veszélye: az unió egyszer csak elunja a várakozást. A főpolgármester maga biztos nem kezdeményezi a törvény módosítását – mondta. “Ha az állam kalkulál a behajtási díjból származó bevételekkel mint a közösségi közlekedésre fordítható pénzzel, akkor változtassa meg a jogszabályt, vagy adjon más forrásból pénzt” – mondta Tarlós.

A főpolgármester beszélt egy tanulmányról, miszerint Budapesten – a megyei matricákhoz hasonlóan – egy Budapest-matricát kellene minden autósnak megvásárolnia a város közigazgatási határán belüli közlekedéshez. Ennek ára évi 5000 forint lenne, és ebből évi 4,5 milliárd tiszta nyereség folyhat be.

Volna emellett egy belső zóna, ami Pesten a Margit híd–Szent István körút–Bajcsy-Zsilinszky út–Károly körút–Múzeum körút–Vámház körút és a Duna közötti területre vonatkozna, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca–Alagút utca–Attila utca–Csalogány utca–Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és a Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. Az Alagút utca, a Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles lenne, az Erzsébet híd díjmentes lenne: a díjtétel 700 Ft lenne zónahasználatonként, és évente 5,5 milliárd bevételt hozna.

A működési költségekkel csökkentett teljes bevétel tehát évi 10 milliárd forint lehetne, ha így vezetnék be a dugódíjat, amelynek a szükséges előzetes fejlesztési, beruházási költsége nem lépné túl az egymilliárd forintot.

A behajtási díj megfizetése alól csak a törvényi mentességgel rendelkezők, illetve a zónahatárokon belül élők mentesülhetnének. Utóbbiak esetében a családok csak az első gépkocsi után élvezhetnek díjmentességet, a másodikra legfeljebb díjkedvezményt kaphatnak.

Az előkészítő munkával 2017 végére végezhetnek. Addigra 3500-3600 őrzött P+R parkoló lesz a fővárosban. Mivel a kapus beléptetőrendszer kiépítése és beüzemelése legalább 1-1,5 évet venne igénybe, ráadásul a felállításuk 3-4 milliárdot emésztene fel, várhatóan köztéri kamerákkal ellenőrzik majd az autósokat. Az előre megváltott napijegyet a korábbi elképzelések szerint a BKK jegyautomatákból lehetne megvásárolni.

A városvezető egyébként nem tartotta ördögtől valónak a dugódíjat, mivel méltányos, hogy az agglomerációból naponta ingázók hozzájáruljanak a fővárosi utak, illetve az általuk is használt közösségi közlekedés működtetéséhez.

Tarlós István már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy a fővárosi önkormányzat a kerületekkel közösen javaslatot küldött a témában a kormánynak. Két héten belül vártak választ. Most azt mondta, hogy ezen a héten kapta meg az előkészítő háttértanulmányt.