A behajtási díj bevezetése a londoni dugózóna felállítását követően lett téma Budapesten. A lehetőségeket a Városkutatás Kft. vizsgálta.
A londoni előtt és után is vezettek be nagyvárosban – sikeresen például Szingapúrban és Stockholmban – kordonos behajtási díjat a torlódás csökkentésére. A mai technikai lehetőségek mellett azonban már van hatékonyabb eszköze is a dugók távoltartásának.
Volt idő, amikor a városokat fal vette körül, és csak a kapukon lehetett bemenni. A kapuknál kapupénzt szedtek az emberektől. Aki megfizette, bemehetett vagy behajthatott a szekerével, és a városon belül már oda ment, ahova akart. A modern behajtási díj is ilyen, aki megfizeti, behajthat a védett zónába, és ott oda mehet, ahova akar. Ha – mint Budapesten – a zónát egy folyó szeli ketté, amin csak a hidakon lehet átjutni, akkor azok, akik a folyó baloldalán jönnek be a városba, de a jobboldalán van dolguk, még okozhatnak dugót, például a hidakon, de máshol is, hogy csak egy példát említsünk. A behajtási díjjal tehát ott ahol szűkület van, nem lehet megszüntetni a dugókat, bár valamelyest csökkenti a forgalomban részt vevő autók számát, és ezzel mérsékeli a zónában a torlódási veszélyt. Még ha minden behajtani akaró gépkocsit megállítanánk is a zónahatáron, csak a Budapesten bejegyzett gépkocsik is nyugodtan okozhatnak dugót.
A londoni tapasztalatok azt is mutatják, hogy amennyiben a kordon lakott területet vág ketté, akkor a kordonhatáron külső oldalán megnő a lakók életét nehezítő forgalom és a parkolási igény. Ott is dugók alakulhatnak ki, ahol korábban nem voltak.
Olyan dugódíjra van tehát szükség, amely azokon a helyeken és azokban a napszakokban fizetteti meg az áthaladást, ahol és amikor rendszerint több gépkocsi akarna áthaladni, mint amennyi elfogadható idő alatt képes erre. Aki nem akarja megfizetni a dugódíjat, az távol marad – másfelé megy, vagy máskor megy arra –, ettől csökken a zsúfoltság, és aki fizet, az nyugodtan tud haladni.
Legjobb eszköze a dugóveszélyes helyeken való áthaladás megfizettetésének a rugalmas, a körülményekhez igazítható városi útdíj.
Miért fizessünk útdíjat a városban?
Mitől függjön, mekkora legyen a városi útdíj?
Várható hatások
Útdíjkivetés és -beszedés a városban
Iroda: | 1085 Budapest, Üllői út 18. I. emelet 9/A |
---|---|
Levélcím: | 1465 Budapest, Pf. 1676 |
Telefon: | +36 1 411 0509, +36 1 411 0510 |
Mobiltelefon: | +36 20 411 8456 |
E-mail: | levego@levego.hu |
Weboldal: | www.levego.hu |