New York-i közlekedés

Dugódíj New Yorkban

A Quartz írásából megtudható, hogy Andrew Cuomo demokrata kormányzó javaslatot tett, hogy dugódíjat vezessenek be New York-ban, mely kezdeményezés támogatásra talált az állami törvényhozásban is. A vonatkozó rendeletet nem sokkal azelőtt nyújtották be, hogy véglegesítésre került volna a 2020-as év pénzügyi tervezete és költségvetése.

Így New York lesz az első város az Amerikai Egyesült Államokban, ahol dugódíjat vezetnek be. Az előterjesztés alapján a cél a forgalom korlátozása Manhattanben, főleg a 60. utcától délre eső legsűrűbb negyedekben. Továbbá, hogy legalább évi 1 milliárd dolláros bevételt eredményezzen, melynek nagyrészét a tömegközlekedés korszerűsítésére terveznek költeni.

A New York Post azt írta, hogy a díjból befolyt összeg 80 százalékát szánná az állam a metró- és buszhálózat fejlesztésére. A dugódíjra ugyanis nem csak a forgalom visszaszorítása és a légszennyezettség csökkentése miatt van szükség, hanem azért is, mert a New York-i tömegközlekedés óriási pénzügyi terhet ró az államra és a városra is. Ennek következtében sürgős bevételekre van szükség mind a rendszer működtetése, mind annak korszerűsítése érdekében.

A díjak konkrét összegéről még nem lehet tudni, de a kormányzó irodája elárulta, hogy elektromos díjbeszedő eszközöket használnak majd, valamint, hogy éjszaka és hétvégén olcsóbbak lesznek a tarifák.

A Quartz az is írja, hogy a taxik, autókölcsönzők és utasszállító applikációk működtetőinek már most februártól fizetniük kell egy árba beépített dugó-pótdíjat a város legforgalmasabb részein. A mindenkire érvényes rendszer bevezetéséig még 2020 végéig azonban várni kell.

Mindez azért is fontos, mert az amerikai társadalom „autófüggősége” akár csak pár évvel ezelőtt is elképzelhetetlenné tett bármely hasonló törekbést. 2008-ban Michael Bloomberg, New York akkori polgármestere, hasonló kezdeményezéssel állt elő, melyet akkor leszavaztak.