Dugók

Ez a helyzet most a dugódíjjal

Az importőregyesület több dologban nem ért egyet az újonnan kialakult tervek közül, de készek a konstruktív vitára, és mindenki számára kedvezőbb javaslatokkal álltak elő. A hosszútávú tervek között jelenleg azt a célt tűzte ki a fővárosi önkormányzat, hogy a környezetre szennyező hatással bíró autótípusokat kitiltják a budapesti forgalomban való részvételből. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, Erdélyi Péter véleménye azonban az, hogy nem szabadna olyan gépjárműveket kitiltani a forgalomból, amelyek használatban…

Tovább

Román autók

Bukarestben már megegyeztek a dugódíjról

Románia, és elsősorban Bukarest és annak agglomerációja autóvásárlási kedve ugrásszerűen megnőtt, ámbár az is igaz, hogy a fővárosi autósok háromnegyede tíz évnél öregebb kocsikat vásárol. Ennek természetesen meg is vannak a légszennyezettségi következményei, ezért a fővárosi közgyűlés fontos lépésre szánta el magát. Mely autókra vonatkoznak a szigorítások? Romániában 2017 óta folyamatosan gyarapszik a használt autók vásárlási kedve, és mivel a kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami drágábbá és nehezebbé tette…

Tovább

New York-i közlekedés

Dugódíj New Yorkban

A Quartz írásából megtudható, hogy Andrew Cuomo demokrata kormányzó javaslatot tett, hogy dugódíjat vezessenek be New York-ban, mely kezdeményezés támogatásra talált az állami törvényhozásban is. A vonatkozó rendeletet nem sokkal azelőtt nyújtották be, hogy véglegesítésre került volna a 2020-as év pénzügyi tervezete és költségvetése. Így New York lesz az első város az Amerikai Egyesült Államokban, ahol dugódíjat vezetnek be. Az előterjesztés alapján a cél a forgalom korlátozása Manhattanben, főleg a…

Tovább

Bevezetik vagy sem?

Dugódíj – bevezetik vagy sem?

A közelmúltban több friss hír látott napvilágot a dugódíj esetleges bevezetéséről, összefoglalónkban áttekintjük a lényeget. A fővárosi önkormányzat közzétette a következő 6-11 évre vonatkozó Budapesti Mobilitási Tervet. A terv határozza meg Budapest közlekedésfejlesztési irányvonalait 2030-ig. A Budapesti Mobilitási Terv fő célja, hogy élhető városi környezet jöhessen létre, valamint biztonságos, kiszámítható és integrált közlekedés valósuljon meg a fővárosban. A jelenleg egyeztetési, véleményezési fázisban lévő dokumentum (azaz jelenleg bárki beküldheti észrevételeit) 3…

Tovább

Szmog Budapesten

Nem rossz az irány, csak hiányzik a dugódíj

Új stratégia érvel a dugódíj mellett – hamarosan az Országgyűlés elé kerülhet a második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács véleménye szerint az irány jó, bár a dugódíjhoz hasonló szankciókat hiányolják.

Tovább

Forgalom, autók, természet

A kipufogógáz is jelentősen rontja a levegő minőségét

Szakértők szerint egyáltalán nem szabad lebecsülni a közlekedés hatását a levegőminőségre még a téli időszakban sem. Ennek egyik oka, hogy minél közelebb van valaki egy szennyezőforráshoz, általában annál nagyobb szennyezés éri, hiszen a légszennyező anyagok a kibocsátási helytől távolodva rohamosan hígulnak. Tehát a nagyobb forgalmú utak mentén a közlekedési eredetű légszennyezés az átlagosnál jóval erősebben éri az embereket. Ebbe a szennyezésbe pedig beletartozik a dízeljárművek kipufogógáza, amely az Egészségügyi Világszervezet…

Tovább

Országgyűlés

Az Országgyűlésen múlik a dugódíj bevezetése

Jogszabály tiltja, hogy a főváros dugódíjat vezessen be, és amíg ez a szabály él, felesleges beszélni is róla – mondta Tarlós István főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában. “Nem lesz dugódíj a fővárosban – jelentette ki Tarlós István. – A Magyar Országgyűlés hozott egy olyan jogszabályt, amely fogalmilag kizárja a dugódíj bevezethetőségét. Számunkra a történet véget ért, amíg ez a jogszabály él. A Fővárosi Önkormányzat nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó. Amíg…

Tovább

A Lánchíd üresen

Mégis jön a dugódíj 2017 végén?

A nyári szünet előtti utolsó Budapestinfón szóba került a fővárosi dugódíj kérdése is. Tarlós ebben az ügyben a kormányra vár. A főpolgármester szerint ebben van két szigorú adottság, amelyektől nem lehet eltérni. Először is, a behajtási díjat 2006-ban az előző városvezetés – eredetileg 2013-ra – vállalta, az EU nem is tekint el tőle. A másik adottság, hogy a parlament hozott egy olyan most is érvényes jogszabályt, ami kizárja a dugódíj…

Tovább

Belváros autókkal (Bp.)

Szakemberek a dugódíjról

Egy márciusi, dugódíjról szóló rendezvényen a szakemberek a bevezetés feltételeiről, a fővárosi közlekedés helyzetéről és lehetséges jövőjéről, az átláthatóság fontosságáról cseréltek eszmét. LMP Csárdi Antalnak, a Lehet Más a Politika budapesti képviselőjének véleménye szerint gyökeres mértékű forgalomcsökkentésre van szükség a fővárosban, és dugódíjra, melynek bevezetésének feltételeit viszont először meg kell teremteni: olyan minőségű tömegközlekedés megvalósítására van szükség, hogy az egyszeri ingázó is úgy érezze: jobban megéri használni, mint autóval a…

Tovább

2017-től Budapesten

2017-től tényleg jöhet a behajtási díj

A főpolgármester a Magyar Nemzetnek adott interjúban kifejtette: a közszolgáltatók az önkormányzati ciklus végéig, azaz 2019-ig a főváros tulajdonában maradnak, az agglomerációs közlekedés finanszírozását a kormány januárig visszamenőlegesen oldja meg. Tarlós István többek között a behajtási díjról és a 3-as metró felújításáról is beszélt. A közszolgáltató cégek 2019-ig a főváros tulajdonában maradnak: Tarlós szerint Orbán Viktor tartja a szavát, így a kéményseprő cég is marad, és a turisztika tervezett központosításába…

Tovább