Mire számíthatunk?

Milyen hatásai lesznek a behajtási díj bevezetésének?

Idén év végére különleges meglepetéssel készül a budapesti önkormányzat: a hírek szerint 2016 őszén vagy utolsó hónapjában bevezetésre kerül a budapesti dugódíj.

A dugódíjjal kapcsolatban Tarlós István minden megnyilatkozását úgy kezdi: a dugódíj bevezetését Demszky Gábor vállalta. A jelenlegi főpolgármester hozzá szokta még tenni: a dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s finanszírozásának ellentételezése. Vagyis Brüsszel azért adott elképesztő mennyiségű pénzt a 4-es metró megépítésére, mert a városvezetés megígérte: bevezeti a dugódíjat, így fogja rákényszeríteni a városban utazókat, hogy autózás helyett a metrót használják.

Azzal sokan egyetértenek, hogy a 4-es metró minden idők legértelmetlenebb beruházása (talán az M6-os autópálya hídjai és alagútjai mérhetők hozzá). Felmerülhet a kérdés: egy ilyen ostobaság miatt kell dugódíjat fizetni a Budapestre behajtó autósoknak 2016 végétől?

Tisztázzuk a helyzetet:

  1. Demszky Gábor már több évvel a 4-es metró támogatási szerződése előtt felvetette a dugódíj ötletét. A forgalomszervezésre jó ötletnek tűnt, a nemzetközi példák egyértelműen sikeresek. Vagyis nem a 4-es metró miatt kell fizetni.
  2. Bár a 4-es metró ostobaság, a dugódíj nem. Ha Budapesten is bevezetik, azzal a magyar főváros a világ éltanulói között foglal majd helyet, hiszen a világ több ezer nagyvárosa közül alig néhány helyen létezik dugódíj. A felmérések szerint a dugódíj Londonban, Stockholmban vagy éppen Szingapúrban is csodás eredményeket produkált: kevesebb a dugó, kevesebb az autó, tisztább a levegő, könnyebb parkolóhelyet találni stb.
  3. A dugódíjat valójában nem a Budapestre behajtó autósoknak kell majd fizetni. Budapestre bevezetik a megyei matricát, és ezen kívül lesz dugódíj is, mégpedig azoknak, akik a fizetős zónába behajtanak. Az előzetes számítások szerint mind a matrica, mind a dugódíj évi 5-6000 forintba fog kerülni, vagyis a dugódíj alighanem fix összegű lesz, nem úgy, mint máshol, ahol behajtásonként kell fizetni az autósoknak.

Vagyis: a dugódíj a nemzetközi tapasztalatok szerint hasznos. Budapesten annyira alacsony lesz az összege, hogy lényegében semmilyen hatása nem várható. A tömegközlekedés fejlesztése nevetséges lépésekben halad, ezért az autósok még akkor sem tudnak megszabadulni az autójuktól és tömegközlekedésre átülni, ha akarnak.