Megúszhatjuk-e a behajtási díjat?

A behajtási díjnak elméletileg és az EU-val megkötött szerződések szerint már 2013 óta léteznie kellene Budapesten, azonban Tarlós István folyamatosan tologatja a bevezetést. A város vezetője minden tekintetben hátra mutogat, ha a 4-es metróról vagy a dugódíjról van szó, mégpedig nem egészen jogtalanul. Demszky Gábor már 1990-ben (!!!) a 4-es metróval kampányolt, amely ígéretének soha nem tudott eleget tenni. Végül az EU-ból érkező támogatással sikerült megépíteni az azóta is szinte teljesen kihasználatlanul működő metróvonalat – vagyis egy szakaszát.

A dugódíj Brüsszel feltétele volt: az EU ad pénzt, de elvárja, hogy a 4-es metrón utazóközönség is legyen. Ha magától nem lenne, akkor oda kell kényszeríteni az autósokat – ennek világszerte kiválóan bevált módja a dugódíj. Azonban a dugódíj bevezetésének két elhagyhatatlan feltétele van (legalábbis a szakértők világszerte azt hiszik, hogy elhagyhatatlan, de Budapest bizonyítani fogja, hogy minden lehetséges):

1. Szükség van kiváló infrastruktúrára. Ide értjük a sűrűn járó és jól összehangolt tömegközlekedést, a jó minőségű utakat, de még az olyan apróságokat is, mint a (működő) jegyautomaták vagy az akadálymentes villamosperonok.

2. Talán még a fentieknél is fontosabb, hogy tömegével álljanak rendelkezésre P + R parkolók. Mivel Demszky Gábor alatt “egy vagy két” ilyen parkoló épült Tarlós István szavai szerint, ezért nyilvánvaló, hogy ebben a tekintetben (is) hiányzik a megfelelő infrastruktúra.

A főpolgármester véleménye szerint 2016 végén jöhet a dugódíj – Tarlós folyamatosan odázza el a díj bevezetését, amelyre még Brüsszel is vevő. Kérdés, hogy meddig. A dugódíj a 2015-ös tervek szerint érdekes, hibrid megoldással kerül bevezetésre. A megyei útmatricákhoz hasonlóan lesz egy éves budapesti matrica, mégpedig a megyeiekhez hasonlóan 5000 forintos áron (esetleg bevezetik a havi matricát is 500 forintért). Ezt mindenkinek meg kell vásárolnia, aki a főváros közigazgatási határát átlépi. Az éves 5000 forintos matrica havi 400 forintos kiadást jelent, vagyis alig több, mint egy liter üzemanyag ára – nyugodtan mondhatjuk, hogy elenyésző összeg. A valódi díjzóna viszont a kiskörúton és a budai körúton belül jönne létre. Ha valaki ide kíván behajtani, napi 5-700 forintos díjra kell számítania az 5000 forintos matricán felül. Ez sokkal komolyabb kiadás, és különösen érzékenyen érinti azokat, akik a zónán belül élnek, de minden reggel kimennek dolgozni, majd este hazamennek. A problémára 2015 őszén még nincs megoldás.