Ennyit konkrétum tudható a dugódíjról

Konkrétumokat sajnos csak a múlttal kapcsolatban ismerünk. A dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s támogatásának feltétele volt. Brüsszel csak úgy volt hajlandó támogatni az építkezés költségeit, ha a főváros megígérte, hogy az autósokat rá fogja kényszeríteni a metró használatára. Ennek kiváló módja lehet a dugódíj, ahogyan arra világszerte több (összességében meglepően kevés, húsz alatti!) városban van már példa.

A budapesti dugódíj azonban a szakértők meglátása szerint minden más dugódíjtól különbözni fog. Először is aligha fogja beterelni a 4-es metróba az autósokat, mivel a metróvonal haszontalan, kihasználhatatlan, egyszóval senkinek sem kell. A 2015. őszi hivatalos tervek szerint egyfajta dugódíj gyanánt bevezetik a Budapest-matricát a megyei útmatricák mintájára. Ez azonban nem dugódíj, hanem idő alapú használati díj, vagyis a város forgalmára semmilyen hatással sem fog bírni. Az éves Budapest-matrica bevezetésével egy időben felmerült a valódi dugódíj bevezetése is: ezt a kiskörúton és a budai körúton belül kell megfizetni, de sem a pontos zónahatárt nem állapították meg, sem a dugódíj összegét vagy beszedésének módját. Azt sem lehet még tudni, hogy a zónán belül élők kapnak-e mentességet, vagy nekik minden nap ki kell fizetniük a napi 5-700 forintos, meglehetősen komoly díjat, amikor munkába indulva autóba ülnek (munkanapokkal számítva ez 10-15 000 forint havonta!).

A dugódíjat 2013-ban kellett volna bevezetni Demszky Gábor vállalása szerint, azonban a metró nem készült el időre, ezért a dugódíj bevezetését is el lehet odázni. A határidő jelenleg 2016 vége, de valójában senki nem tud semmit. Mintha minden szereplő várna valamire: Brüsszel Budapestre, a város Tarlós Istvánra és az általa építendő P + R parkolókra – de nem történik semmi. Kérdés, hogy mikor fogy el az EU türelme, és hány év csúszást hajlandóak még lenyelni.