Mértéke

Mitől függjön, mekkora legyen a városi útdíj?

Két alapelvet valósít meg a városi útdíj: a használó fizet és a szennyező fizet elvet. Ebből következhetne, hogy az útdíjat a gépkocsi környezetszennyező képességétől függő kilométerdíj és a megtett kilométer szorzata adja.

Abból azonban, hogy a rugalmas, a körülményektől függővé tehető városi útdíjjal szeretnénk az autósokat leszoktatni a dugóképzésről, már következik, hogy a tarifának ennél finomabban szabályozhatónak kell lennie.

1. Az alapdíj valósítja meg a szennyező fizet elvet, mértéke a jármű környezetvédelmi besorolásától, fogyasztásától függ. A motor besorolása egyszerű, minden jármű forgalmijában szerepel, és benne van a gépjárművek központi nyilvántartásában. A fogyasztásnál szintén a gyári értéket érdemes alapul venni.

2. Az alapdíjhoz hozzáadódik a használó fizet elvet a gyakorlatba átültető úthasználati díj, vagy más néven infrastruktúradíj. Ez a díj lehet független attól, hogy a gépkocsi éppen a városnak melyik részén van, de megállapítható úgy is, hogy a várost zónákra osztjuk, és az egyes zónákban aszerint állapítjuk meg, hogy mennyire szeretjük, ha ott gépkocsik közlekednek. Ha például azt szeretnénk, hogy a város egyik végéből a másikba igyekvők inkább a külső körutat használják, ne pedig átvágjanak a Belvároson, akkor kialakíthatunk gyűrűket, amikben az úthasználat annál többe kerül, minél közelebb van a gyűrű a Lánchídhoz.

3. Annak érdekében, hogy a városi útdíj dugódíjként is szolgáljon, az alapdíjból és az úthasználati díjból összeadódó város útdíjat egy szorzóval eltérítjük. Bizonyos napszakokban és egyes körzetekben – hídon, csomópontokban, útszakaszokon – minden megtett kilométer után az alapdíj és az úthasználati díj összegének a többszörösét kell fizetni. Ha ez a szorzó jól van beállítva, akkor a városban mindig és mindenütt lehet folyamatosan, nyugodtan autózni. Dugó, torlódás csak akkor alakul ki, ha baleset van, vagy egy-egy, a szabályokkal mit sem törődő autó elállja az utat.

Ez a tarifa hasonlít a stockholmi behajtási díjhoz, ahol a védett zónába behajtó jármű után napszakonként más és más díjat kell fizetni. A legtöbbet reggel 7:30 és 8:29, illetve délután 16:00 és 17:29 óra között.

Navigáció

Dugó ellen városi útdíj!
Miért fizessünk útdíjat a városban?
Várható hatások
Útdíjkivetés és -beszedés a városban

 
LMCS logó
Iroda: 1085 Budapest, Üllői út 18. I. emelet 9/A
Levélcím: 1465 Budapest, Pf. 1676
Telefon: +36 1 411 0509, +36 1 411 0510
Mobiltelefon: +36 20 411 8456
E-mail: levego@levego.hu
Weboldal: www.levego.hu