Hatálya

A fizetős zóna határai

Az előzetes terveknek megfelelően a térképen látható zónába való behajtás jár majd dugódíj fizetési kötelezettséggel.

A dugódíj bevezetésére csak később kerülhet sor, a nemzetközi példák alapján pedig képtelenség megjósolni, hogy pontosan mekkora is lesz majd ki a fizetőövezet – ugyanis nincsenek etalonnal számító nemzetközi példák.

A dugódíj alapesetben a városok magját, a belvárost védi a forgalomtól. Így van ez Milánóban, így van Londonban is (ahol kiterjesztették a zónát, majd pár év után megint összébb húzták), és természetesen ilyen céllal indult el a rendszer 1975-ben, Szingapúrban. A dugódíj területi hatálya általában néhány négyzetkilométer, az egyetlen jelentős kivétel Stockholm, ahol lényegében az egész várost lefedi.

A tervek szerint a budapesti védett terület egy- vagy kétzónás lenne. Budán a Margit körúttól dél felé, az Alkotás utcától keletre, egészen az Október 23. utcáig tartana a zóna. Pesten a szűkebb terület csupán a kiskörúton belüli részeket foglalná magába. Ha két zóna lesz, akkor az olcsóbb zóna a Hungária körgyűrűig tartana. Ez jelentős méret, és a belváros védelmével szemben egyértelműen csupán egy újabb pénzbehajtási forma lenne.

Érdemes lenne tudni, hogy vajon a dugódíjat hogyan fogják fizetni a belvárosban élő autósok. Milyen kivételeket tesz majd a főváros? Lesznek-e ingyenes időszakok (karácsony, húsvét, hétvége, egy-egy hónap)? Ezekről egyelőre semmilyen információ sem áll rendelkezésre.

Nem tartozik szorosan a területi hatályhoz, de érdemes kitérni röviden a fizetendő összeg nagyságára is. A nemzetközi példák itt sem mérvadók, hiszen ahány ház, annyi szokás. Milánóban a motor EURO-kategóriája alapján fizetnek napi 2–5 eurót, Svédországban a behajtás és a kihajtás időpontja szerint változik a dugódíj (330–1000 ft mind a behajtáskor, mind a kihajtáskor), Londonban pedig egységes díjfizetési kötelezettség van érvényben. Itthon alighanem az egységes napidíj kerül majd bevezetésre. Ezt a legegyszerűbb ellenőrizni (akár a meglevő forgalomfigyelő kamerákkal is), nincsenek tévedési lehetőségek, az autósok nem tudnak fellebbezni – vagy befizetik a díjat, vagy nem. A tervek szerint a napidíj 500–700 forint lehet, illetve bevezetnek éves matricát is, mégpedig 110 000 forint körüli összegért.