Szakértői vélemények

Szakértői álláspontok a dugódíjjal kapcsolatban

A dugódíjjal kapcsolatban a szakértők egyöntetűen a következő álláspontot foglalják el: ha megfelelően kerül bevezetésre, akkor a pozitív hatásai messze túlszárnyalják a negatívakat.

A megfelelő bevezetés alatt azt értjük, hogy kiépül a kiegészítő infrastruktúra: parkolók a zóna határain kívül, sűrűbb tömegközlekedési hálózat, több járat, jobb összehangoltság. A dugódíj bevezetését több városban is csak úgy merték vállalni, hogy előtte próbaüzemet tartottak, vagy akár népszavazást is kiírtak. Budapesten utóbbi nem kerülhet sor, hiszen a dugódíj EU-s kötelezettségünk, előbbire pedig azért nem fognak sort keríteni, mert egyszerűen nincs rá idő. Azonban nem csupán a próbaüzem hozhatja elő a problémákat. Minden szakértő előre figyelmeztet, hogy a Budapesten elérhető, 4000 körüli ingyenes P+R parkolóhely nevetségesen kevés egy ekkora város méreteihez. Szintén szakemberek figyelmeztetnek, hogy szükség lenne a városban még egy hídra a Dunán, továbbá elengedhetetlen új buszok beszerzése és a régi járműpark felújítása is (metrókocsik, trolibuszok), ha a dugódíj kötelező és amúgy védhető bevezetésével a városvezetés nem akar magára haragítani több százezer embert.

Komoly problémát jelent a technikai háttér kiépítése is. A magyar főváros úthálózatából az következik, hogy ha a Hungária körút lenne a fizetős zóna határa, akkor kb. 1000 kamerát kellene felszerelni 280 csomópontba. Londonban 197 kamera van, Milánóban pedig 43. Ráadásul a kamerákat karban kell tartani, a rendszert üzemeltető személyzetet ki kell képezni és fizetni kell, tehát az egész szisztéma rettentő költségeket hordoz magában már a nulladik pillanattól.

A szakértők szerint a budapesti fizetős rendszer bevezetése a fenti költségek és hiányosságok miatt lényegében egyetlen dologgal indokolható: Brüsszel erre kötelezett minket, amikor 180 milliárd forinttal támogatták a 4-es metró megépítését. Sajnos az akkori városvezetés hamis utasadatokat adott be Brüsszelnek, tehát az EU központjában úgy gondolhatták, hogy a 4-es metróra át lehet terelni a dugódíjjal a városközpontból kiszorított forgalmat. Világos, hogy ez képtelenség, de kérdés, hogy kész tények elé állítva milyen megoldásokat tudnak kidolgozni a szakemberek, hogy a kötelezően bevezetendő dugódíj minél több pozitív hatással járjon.