2016

Hivatalos: 2016 végétől dugódíj

Az elmúlt években számtalan különböző időpontra tették a dugódíj bevezetését. Már 1990 után szóba került, hogy dugódíjra lenne szükség Budapesten, de akkoriban még csak a közlekedésmérnökök, településfejlesztők foglalkoztak a kérdéssel.

Demszky Gábor főpolgármester az utolsó ciklusában jelentett be az Európai Mobilitása Hét megnyitóján, hogy a dugódíj bevezetését 2011 körülre tervezi. Végül az elképzelésből hamvába holt, ahonnét főnixmadárként támadt fel a 4-es metró szerződésének megkötésekor. A szerződés részeként a főváros kötelezte magát a dugódíj bevezetésére.

Tarlós István ameddig tudta, megpróbálta Brüsszelben halasztani a dugódíjat, azonban végül be kellett adnia a derekát. Tarlós alatt is folyamatosan csúszott a dugódíj bevezetése, de immár megvan a végső, elodázhatatlan(nak tűnő) időpont: 2016 év vége. Hogy ez pontosan mely hónap mely napját jelenti, még nem ismert, elképzelhető, hogy végül 2017. január 1-jével indul el a rendszer.

Sajnos kénytelenek vagyunk a “rendszer” szót használva, meglehetősen homályosan fogalmazni, mivel egyelőre még számos terv van Tarlós asztalán, amelyek közül ki kell választani a bevezetendőt. Valószínűnek tűnik, hogy a dugódíjnak része lesz a megyei matricákhoz hasonló Budapest matrica, illetve a kiskörúton és a budai körúton belüli zóna lesz fizetős. A Budapest matrica ára valószínűleg a megyei matricáéval lesz azonos (5000 forint/év), míg a tulajdonképpeni dugódíj összegéről, fizetési módjáról semmit nem lehet tudni (egyes elképzelések szerint évi 10-12 ezer forintos összegre lehet számítani). Elképzelhető, hogy bérletes, de lehet, hogy napi jegyes rendszerben fog működni – a külföldi példák annyira sokfélék, hogy azok alapján még találgatni sem érdemes.